Sunday, March 1, 2009

Salah satu Punca utama Kegagalan pada pendapat DonavanOS

You Enemy / Musuh dalam selimut








Kita mungkin sering kali bertanyakan kepada diri kita mengapa kita selalunya gagal gagal dan gagal ,Hal ini boleh dipegaruhi oleh banyak sebab , adakalanya kita telah melakukan yang terbaik tetapi hasilnya tetap tidak seperti yang diingini , Disini saya akan menyenaraikan beberapa sebab Punca - Punca kita gagal pada pendapat saya .




Talk less , work More



Banyak cakap




Mengapa saya katakan bahawa banyak bercakap adalah salah satu punca kegagalan ? Orang yang banyak becakap selalunya kurang rajin berkerja , Mereka hanya memikirkan apa yang perlu dicakapkan seterusnya.Orang yang banyak bercakap menghabiskan masa dengan bercakap , mereka tidak menghabiskan masa mereka untuk berusaha gigih untuk mencapai matlamat dan membina kejayaan .Orang yang banyak bercakap juga dibenci kerana apabila mereka bercakap mereka saja hendak menang , mereka sahaja hendak betul , dan cuba memaksa orang untuk menerima kata kata mereka .








Tidak mengenali musuh






Dalam satu fomula untuk berjaya , ianya sama dengan berperang di medan perang , Sebelum berperang kita harus terlebih dahulu mengenali musuh .Hal ini perlu dijadikan keutamaan untuk mencapai sesuatu matlamat.Gagal mengenali musuh bermakna gagal dalam satu peperangan , ianya hanya ada dua , Menang atau Kalah .Sedarkah kita semua bahawa setiap hari kita berperang ? Bukan berperang mengunakan samurai ataupun AK -47 , tetapi berperang dengan kegagalan , kemiskinan ,Sikap dan peragai buruk di dalam diri , memerangi hasutan iblis dan syaitan ,Kita berperang setiap hari sepanjang hayat.Ianya ada dua Menang atau Kalah ?



mana satu pilihan anda ? Jika tidak mengenali muruh apa yang hendak diperangi ?



Persoalanya kita tidak mahu mencari musuh , tetapi kenapa terjadi begitu , hal ini kerana sifat semula jadi manusia.Anda tidak mahu mencari musuh tetapi musuh mencari anda ? apa perlu dilakukan ? dari kita mencari salah orang lain lebih baik kita mengenali siapa musuh kita .tetapi tompinai tompinai, harus dingat jangan habskan terlalu banyak masa untuk mengenali musuh ada jika tidak hidup ada akan sia sia.Setelah mengenali musuh , Cuba sedaya upaya menukar musuh kepada kawan baik anda , Nothing is impposible in this world ,Musuh paling ketat juga boleh menjadi sahabat karib , begitu juga sebaliknya , Hal ini selalu terjadi dalam dunia politik .



Jangan sesekali mencari musuh baru ,Tidak mengapa orang memusuhi anda tetapi jangan anda yang memulakan , jika tidak apa beza anda dengan mereka ? Dan Paling penting jangan lupa mengenali Musuh dalam selimut kadang kadang musuh dalam selimut la musuh yang paling bahaya dan boleh mengaggalkan anda .Berwaspada dan bersediala .(Macam politik lagi ni)haha.



Ingat Nasihat saya yang rendah diri DonavanOS, tukar musuh menjadi sahabat anda ,anda akan meninggalkan satu possibility untuk gagal.



Meminta pertolongan ,
Mungkin ada yang tertanya tanya mengapa meminta pertolongan boleh menjadi satu punca kegagalan , Ada juga beberapa rakan yang membidas keyataan saya ini , tetapi saya tetap mengatakkan meminta pertolongan boleh menyebabkan kegagalan jika ianya disalah tafsir.
Yang menjadi masalahnya ialah senantiasa meminta pertolongan dan mengharapkan pertolongan.Orang yang senatiasa mengharapkan pertolongan adalah orang yang tidak mahu berdikari sama sekali ,Hal ini boleh diibaratkan orang yang sihat bertenaga tetapi menggunakan kerusi roda .Apa akan terjadi kepada orang orang sedemikan ? LUMPUH !! Jangan sesekali hanya memikirkan untuk meminta tolong tetapi sevaliknya jadikan agenda harian untuk menolong orang setiap masa .Selagi terdaya tubuh dan badan atau jangan seseakali meminta pertolongan , sebelum meminta pertolongan cari cara supaya boleh menolong diri terlebih dahulu, Jika sangat terdesak ingin kan pertolongan , cuba had-had kan , pasti anda akan lari dari pada satu lagi punca kegagalan .
Kita renung renungkan bersama.
Sekian DonavanOS

1 comment: