Thursday, October 1, 2009

Bala pilihanraya kecil BN berakhir disini ?

Kita sedia maklum bahawa Barisan Nasional Kalah Hampir Semua Pilihanraya kecil yang ditandingi nya, Seingat saya hanya DUN Batang Aii sarawak sahaja yang berpihak kepada Barisan Nasional .

Kita akan menghadapi satu lagi pilihanraya kecil di bangan Pinang ekoran kematian penyandangnya , Barisan Nasional mencalonkan Bekas menteri besar Negeri sembilan selam 22 tahun Tan sri Isa Samad sebagai calon BN pada kali ini. Hal ini mendapat bantahan kuyat daripada Tun Mahathir sendiri yang menyeru BN mencalonkan calon bersih , ISA pernah disabit kesalahan Politik wang dalam UMNO, Ketika berliau bertanding jawatan Naib Presiden UMNO dan mendapat undian tertinngi .Jika beliau tidak tertangkap kerana politik wang sudah tentu beliau adalah timbalan Perdana Menteri Malaysia sekrang.

Apa yang telah saya kaji sebagai seorang pemerhati politik , Rakyat di Bangasn Pinang Majoritinya mahu ISA SAMAD sebagai calon mereka .Walaupun terhadap usaha untuk tidak mencalonkan beliau oleh Musuh dalam Selimut dalam Barisan Nasional yang berasa gentar posisi mereka akan dicabar kalau Isa kembali ke arena Politik .
Isa sudah menjalani hukuman beliau , berikan la beliau peluang ? Sedangkan Anwar yang didakwa kesalahan rasuah juga dipilih semula oleh rakyat di Permatang Pauh.

Jika Barisan Nasion al mencalonkan pemimpin lain dan bukan Isa samad pada hemat saya , konsep satu malay Rakyat didahulukan pencaipaian diutamakan tidak akan dapat dicapai.Rakyat di bangan Pinang Mahukan Isa , anak jati bagan pinang ini akan berhadapan dengan persuruh jaya pas Negeri Sembilan yang menimbulkan Isu ORang Luar .

secara keseluruhan 33.7% daripada 13,664 pengundi adalah undi pos. Satu jumlah yang signifikan ,sungguh besar jumlahnya, Anwar sudah mengatakan bahawa tentera dan polis akan memberi sokongan padu kepada Pakatan Rakyat.

Factor sokongan kaum Cina dan India yang merupakan 30% daripada pengundi Bagan Pinang sekali lagi mendapat perhatian. Kaum Cina tidak sokong BN di 8 pilihanraya kecil yang lalu, terutama di Bukit Gantang,Dimana nizar menang . Kuala Terengganu dan Permatang Pasir. Kaum India pula bersikap tidak menentu. Isu kepala lembu merupakan penghinaan terbesar kepada kaum India. dan pembinaan kuil mungkin mempengaruhi sokongan kaum India. Macam-macam dituntut kaum India, tapi sokongan entah kemana.

Bagan Pinang: 30% undi bukan Melayu akan menjadi penentu. Ujian sebenar slogan 1Malaysia?

Crowd estimates vary from 10,000 to 15,000 but one thing for sure, the food was catered for 10,000 people and the serving trays were licked clean well before the announcement itself...

Fikir fikirkan lahh....Kita tunggu dan Lihat .

2 comments:

  1. Haha... the crowd is 15,000 people but the food catered for 10,000 people. Haiya... I just hope BN win for this time, and not UMNO... and UMNO must put BN first to be able be with the rakyat.

    ReplyDelete
  2. Bro Melton , Snoobish bah punca kekalahan BN .Baru jadi YB ada NInja sudah , baru satu term jadi yb sudah ada Baglo besar , memang prespespi rakyat akan negatif.Kerana rakyaat pasti megaitakan itu sebagai rasuah .mereka tidak peduli walaupun hasil daripada pembelian kereta itu adalah Loan berjuta juta. atau ada bisnes berjaya..mereka tidak akan melihat .

    ReplyDelete