Monday, October 5, 2009

PTI Student Taking Over

Banyak sekolah sekolah di luar bandar yang masih tidak mempunyai kemudahan asas yang sepatutnya dirasai oleh mereka sebagai salah satu rakyat Malaysia. Tiada bekalan air bersih , tiada bekalan elektrik , keadaaan jalan raya yang begitu teruk ada kalanya kereta 4 wd juga tidak mampu untuk melaluinya , Ketiadaan jambatan gantung , atau jabatan gantung usang membahayakkan nyawa kanak kanak yang terpaksa menggunakan sampan kecil dan melintasi jabatan gantung usang untuk ke sekolah . saya katakan disini ini tidak adil sama sekali untuk anak anak malaysia yang sepatutnya berhak mendapat kemudahan asas seperti kawan kawan mereka yang lain di bandar .Sedangkan anak anak pendatang asing diberi layanan yang lebih baik di bandar just because they look bad in towns ....sighhh...




Persoalan saya pada kali ini ialah bagaimanakah kita ingin mengeluarkan beribu ribu malahan puluhan ribu anak anak pendatang tanpa izin ini daripada mendapat pendgajian di sekolah kerajaan dan mendapat bantuan penuh kerajaan seperti biasiswa , pinjaman dan macam macam lagi . Kita faham anak anak pendatang ini dibenarkan terus untuk belajar di sekolah sekolah kerajaan sehingga la status kerakyatan ibu bapa mereka dikenal pasti. Saya berfikir berapa lama yang diperlukan untuk proses mengenal pasti ? 2 tahun ? 5 tahun ? atau sehingga mereka habis belajar ?


Hal ini seumpamana memberi orang lain makanan tetapi tidak melihat kepada kemampuan sendiri .Bukan salah anak anak pendatang tapi salah sendiri, tidak mahu mengambil tindakkan awal , adakah adil anak anak pendatang diberi kemudahan seumpama itu , sedangkkan anak anak luar bandar sabah tidak pun mempunyai makan minum yang cukup .is this equally unfair ?



Sabah negeri yang secara statistik nya merupakan salah satu negeri yang termiskin di malaysia walaupun mempunyai sumber alam yang begitu banyak tidak ternilai, memelanjakan RM 3 juta setahun untuk maintaning pusat penahanan sementara dan memberi makan pendatang tanpa izin .Rm 800 000 lagi dibelajakan untuk pemindahan mereka ke kem kem lain.Untuk masyarakat luar bandar jumlah itu bukan kecil, jika digunakkan untuk menaiktaraf kemudahan kemudahan kampung .


I have been in rural places such as kampung pendalaman di daerah Ranau , keningau telupid, kuamut , tenom , pensiangan even kampung ulu di bandar seperti penampang , ada kampung yang tidak mempunyai jalan penghunbung ke sana , jika sakit , untuk ke hospital adalah sesuatu yang mustahil. I know some still do not even have enough basic food like rice ,yet here we are talking about feeding other ? this country of ours will have to pay a heavy price for this.

When this kid completed form five and getting their SPM slip , its mean these kids are just Malaysians as you my friend.prehaps by now they could be hundreds if not thousands already graduate from local universiti such as UITM Mara and etc......



Jangan heran , mereka akan menguasai Jkkk kampung , ada yang sudah menjadi Ketua kampung , Malah saya fihamkan ada yang sudah menjadi yang berhormat , ada yang berkerja dalam kerajaan dan memegang jawatan penting dalam kerjaaan, ada doktor ada peguam , ada pengusaha yang kaya raya . Mana orang kita ? jangan dianggap isu ini kecill , Ini akan memakan kita dimasa akan datang .

Kesian kan orang lain tapi orang sendiri terlepas pandang ....mmmmm =)

8 comments:

  1. yeap i agree.
    d mn org kita?
    nmpk sperti kecil namun hakikat ia amatlah besar.

    ReplyDelete
  2. gi2 la 2...dlu2 kitaorang majority nw jadi minority!!

    ReplyDelete
  3. Yup... sia tidak pula terfikir benda ini. Kita mati2 mau halau PTI, rupanya ada PTI yang menyelinap di dalam sistem pendidikan kita. Patutlah ada "Melayu Sabeh". Kadang-kadang adalah sekolah yang tidak cukup murid menerima anak-anak PTI ini. Satu ketetapan harus dibuat mengenai hal ini. Sial ko PTI!!!

    ReplyDelete
  4. I agree.. especially the UiTM part..some of the students are not using their own birth certificate..*a confession from a friend of mine* their parents bought it from locals when they were still kids.. tingu..salah urg kta sndiri kan? Bla sda kna rebut suma hak kta nnt, bru mo bising² sma krajaan..padahal..salah sondiri..tlmpau tamah duit, mmakan diri sndiri akhirnya..

    ReplyDelete
  5. Christy : persoalann ini hanta dapat dijawab oleh diri orang kita sendiri .Kita harap mereka akan sedar .

    Reyz : Sekarang kita sudah mulai menjadi minority ,apa lagi 20 -30 tahun akan datang ?

    Melton : Kita harus melihat masalah ini dalam banyak sudut presepsi.Bila mereka telah menguasai sistem pendidikan , kita akan menghadapi masalah yang sangat besar.Kita berharap sesuatu akan dilakukan oleh sesiapa sahaja tidak kira fahaman politik untuk menyelesaikan masalah ini.

    Bella Acce : Saya tertarik dengan keyataan kau .=) ternyata apa yang masih ragu ragu dihati saya terbukti benar. Terima kasih kerana sudi sharing information kepada semua rakan rakan disini. Mentality orang kita harus ditukar.Orang bilang Duit numbur 2 tuhan =)

    ReplyDelete
  6. ni masalah kan, mmg nda buli lari punya la.. everywhere we go kan, even people say that they want to get rid of PTI but how are they suppose to that?? Now their generations are taing over is because they are like us, normal kids, normal teenagers, adults going to schools, uni, etc.. Can u see how can we take any actions since they too are ALREADY in the society at the 1st place.. that's y la, now people then start thinking.. they didnt think this would happen in mere future.. never thought of the risk of what's happening around the surroundings.. Before, maybe they thought that PTI's are stupid people.. But now, see what have they plan slowly untilo today, their kids are going to school then slowly, they taking over everything.. hmmmmmmm.. it's too late to make a move now.. that's my main comment.. that's all i can say..

    ReplyDelete
  7. Freya : babe . Better late than Never..=)
    jan la kau memudarkan harapan bangsa dan negara .hehe.=) sedangkan kawin pun boleh bercerai..hehe. =) jk jk

    Masalahnya banyak rakan rakan kita pun terdiri daripada mereka ini, agak sukar untuk membuang mereka kerana rasa peri kemanusian .=)

    ReplyDelete
  8. Yes!I agree with you Os..
    Sa heran jg knpa gitu sebab bukankah kerajaan malaysia sendiri ingin mhapuskan/mgurangkan masyarakat yang bukan warga Malaysia dari negara kita ka?
    Kenapa juga harus kita macam memberi naungan kepada mereka pula?
    Bukankah itu juga duit rakyat tempatan yang digunakan kah?
    Sepatutnya rakyat tempatan la yang perlu di utamakan dahulu berbanding dengan warga asing..

    ReplyDelete