Wednesday, January 13, 2010

Bila Kdm Boleh Bersatu ?

Kita sebenarnya tidak la ketandusan pemimpin , tetapi mentaliti orang kita yang hanya ingin menjadi ketua punca bangsa kita mundur dan berada di belakang .

Antara pemimpin pemimpin ulung Kadazandusunmurut iaitu Huguan Siou kita Joseph Pairin Kitingan dan Datuk Dr. Maximus J. Ongkili , Tan Sri Bernard Dompok, Dtk Wilfred M. Bumburing , Tan Sri Joseph Kurup , Datuk Dr. Jeffrry Kitingan dan dua Menteri Kdm di Kabinet negeri Datuk Ewon Ebin dengan Datuk Masidi Manjun .Kita juga ada beberapa pemimpin Senior yang boleh membantu member pandangan dan berkongsi pengalaman , seperti Tan Sri Ghani Gilong , Tan Sri Suffian Koroh , Tan Sri Herman Luping.

Dimanakah sudah semangat Kuat dan rendah diri KDM sebagai contoh mendiang Tun Fuad Stephen Presiden UNKO sanggup merendahkan diri berjumpa dan mencari jalan agar dapat bersatu dengan G Sundang dan OKK Sodomon , Limbai Angkapon Pemimpin parti PASOK ketika itu untuk menubuhkan parti Kdm terulung bernama UPKO ?

Kita patut berasa bimbang tentang situasi dan keadaan yang dihadapi oleh orang kita , Pada satu masa dahulu kita lah yang menjadi kaum Majoriti di negeri sabah ini , tetapi sekarang kita bukan lagi kaum majoriti di negeri sendiri.Ambil secara statistiknya populasi sabah adalah 2.3 juta orang dan bangsa KDM hanya 700 ibu orang atau lebih kurang 28% . Masihkah kita ingat orang kita dahulu duduk sebagai Tuan Yang Terutama (TYT) ? Masih kita ingat bangsa kita yang menerajuai Kabinet dahulu ? Masih kah kita ingat bangsa kita adalah satu bangsa yang dihormati pada satu masa dahulu .

Pada waktu ini bangsa kita sering bertelingkah , sudah la fahaman politik berbeza dan diburukkan oleh pula dengan metaliti ketam oleh para pemimpin kita yang ingin menjatuhkan pemimpin lain kerana sikap hasad dengki .Saya percaya impian rakyat Sabah khususnya masyarakat KDM dari dulu hingga kini ialah melihat semua pemimpin KDM bersatu atas satu wadah .Mahukah pemimpin KDM UPKO ,PBS ,PBRS, PKR , SAPP bersatu di bawah satu parti ? Punca perpecahan KDM adalah bermula pada tahun 1994.Dari sinilah para pemimpin KDM saling bermusuhan sesama sendiri.

Saya teringat Ketua ketua parti KDM seperti ,Datuk Pairin, Tan sri Dompok dan Tan sri Kurup telah membuat PIBABASAN pada tahun 2007-2008.Meraka pada zahirnya mengharapkan agar kaum dan bangsa KDM akan bersatu kembali. Tetapi adakah ianya berjaya ? apa yang kita dapat lihat pada waktu ini ? Saya tidak nampak apa apa impak daripada usaha tersebut , saya difahamkan ada antara pemimpin tertinggi kdm ini mempersoalkan keiklasan sesama mereka .
Adakah sebab pemimpin2 KDM ini Ego dan Sombong ?

Bila kah kita dapat melihat pergabungan tiga parti utama Kdm UPKO PBRS dan PBS ? selagi kita tidakmencari jalan untuk bersatu, susah untuk kita mencari jalan memantapkan sosio ekonomi dan macam macam lagi dan bersaing dengan bangsa lain yang jauh lebih maju...saya lihat pemimpin muda(komulakan/pemuda/wanita) pun pada masa sekarang pun terikut-ikut rentak pemimpin yang Senior kerana mereka adalah yang memberi peluang untuk mereka naik dan memberi tunjuk ajar dan arahan.

5 comments:

  1. mungkin dorg pun nda mo ba ni keadaan gini...mesti ada yg mendorong keputusan durg ni...hehe

    ReplyDelete
  2. artikel yang bagus...

    mari kita terus menyalak geng...

    semoga perubahan tetap berjalan... walaupun perlahan...

    ReplyDelete
  3. Gadis Borneo : Semua pun saling bercakaran sama satu dengan yang lain , ini la masalah orang orang kdm ini secara khususnya.Tapi kita mengharap miracle akan terjadi demi kebangkitan semula kaum Kdm ini.

    Melton Martin: Terima Kasih , setuju kita mesti terus memberi pandangan kita , kata orang setuju tidak semestinya menyokong , menbantah tidak semestinya tidak menyokong.=)

    teruskan perjuangan KDM tombinai.=)

    ReplyDelete
  4. Very interesting choice of picture you have over here. Behind the 3 KDM Leaders you basically have the Bishop of Keningau and Archbishop of Sabah.

    1. Kita berada dibelakang sebab terlampau moginum and Aramaite. Kalau dulu2 orang aramaite selepas tanam padi atau tuai padi, itu boleh di terima lah. Tapi sekarang ni belum habis bulan duit gaji habis untuk aramaite. (Bila ibu bapa KDM ada masa untuk tunjuk leadership sama anak2 dorang, kalau duit habis untuk aramate, macam mana mau kasi makan makanan berhasiat dan belanja untuk pelajaran anak). Remaja2 KDM pun sudah start Aramaite menyebabkan so IQ KDM merosot entah berapa peratus di sebab kan Aramaite.
    Aramaite BUKAN budaya KDM, gotong royong, bemuafakat itulah budaya KDM. Aramaite dalam konteks gotong royong dan bemuafakat itulah LDM yang sebenarnya. Maksudnya tanpa gotong royong dan muafakat; kita tidak sepatutnya ada Aramaite, dan kita punya Aramaite sepatutnya selari dengan berapa berat kita begotong royong and bermuafakat. No Gotong-royong/muafakat we should have no Aramaite.
    Kalau ikut logik bila ada beras LEBIH baru boleh buat lihing, sekarang ni beli beras untuk makan pun tidak cukup masih juga moginum.

    2. KDM punya populasi cuma +/-28% dan merosot sebab Perancang Keluarga Sabah (Pil Perancang, Kondom, UID etc), pengaruh media dan filem lucah yang berleluasa. Cuba siasat jika Perancang Keluarga Sabah di hantar kepada bangsa lain selain daripada bangsa KDM.

    3. Kita punya bangsa KDM overnight from mundur jadi civilised because of the Mission School Education System. To be specific we were taught by missionaries who are sincere, they teach as Biblical truth. Last time we have BIBLE KNOWLDEGE as our school subject. Bahasa Pengantar di sekolah-sekolah kita dulu adalah bahasa Inggeris.

    4. We need to go back to our roots and our encounter with Jesus and start from there kalau mau membina KDM yang lebih berdaya saing, kalau tidak sampai bila lah kita ni asyik membontot saja.

    ReplyDelete
  5. KDM mungkin boleh bersatu, tapi populasi KDM tetap tak berubah. Kita selamanya terus menjadi minoriti di tanah air sendiri selagi PATI terus menjadi majoriti..sebak hati membaca sejarah penubuhan UNKO....

    ReplyDelete