Thursday, December 17, 2009

MP BN Perlu Lebih Peka !

Menteri Menteri Kabinet yang tidak ada dalam dewan


Timbalan Timbalan Menteri

MP MP BN




Bajet 2010 lulus dengan kelebihan 3 undi.

BN mempunyai 137 wakil rakyat di Dewan Rakyat manakala pembangkang 82 dan Bebas (tiga).
Tetapi statistik menunjukkan bahawa seolah olah MP Barisan Nasional Ini tidak bertanggung jawab .Saya tujukan ini kepada seluruh MP MP Barisan Nasional Yang tidak hadir mengundi usul bajet ini .Jika kamu sudah tahu bahawa Parlimen akan meluluskan Bajet dan memerlukan undi kamu pergila disana , itu la Guna kamu sebagai MP kerajaan!

Lebih memburukkan ada pemimpin BN yang lebih teruk, Tuding jari kepada pembangkang.Ini salah sendiri , sudah tahu akan berlaku proses Undian , menyalahkan pula Parti lawan.
Jangan melihat dan mengkritik pembangkang kerana cuba menggagalkan Bajet 2010 daripada diluluskan Parlimen malam kelmarin. Itu kerja mereka.Itu tanggungjawab mereka sebagai pembangkang.

Ahli Parlimen BN perlu sentiasa berada di Dewan Rakyat ketika persidangan berikutan pembangkang akan menggunakan proses undian belah bahagian untuk menggagalkan Bajet 2010,dan usul usul lain.Bacaan kali ketiga Bajet 2010 kelmarin diluluskan dengan majoriti tiga undi iaitu 66 menyokong daripada BN dan 63 menolak daripada pembangkang.

Menariknya, Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Najib Tun Abdul Razak dan Timbalannya, Tan Sri Muhyiddin Yassin turut hadir lewat malam bagi memastikan undi BN mengatasi undi pembangkang ,bayangkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak yang sedang menghadiri satu majlis di Sekolah Chung Hwa di Jalan Ipoh,Kuala Lumpur terpaksa bergegas meninggalkannya untuk berkejar ke Parlimen setelah mendapat panggilan ‘ kecemasan’ tentang jumlah Ahli Parlimen pembangkang melebihi Ahli Parlimen BN dalam Dewan Rakyat.

Ahli Parlimen Sepang Datuk Mohd Zin Mohamed yang baru turun dari pesawat di KLIA sekembali dari luar negara tidak sempat pulang ke rumah.Kebetulan sebaik saja menghidupkan telefon bimbitnya di lapangan terbang itu dan membaca SMS yang masuk meminta segera ke Parlimen,beliau tanpa memikir panjang terus mengarahkan pemandunya memecut ke bangunan Parlimen

Jika dilihat pada awalnya bajet yang diperuntukkan kepada Kementerian Dalam Negeri (KDN), hampir ditrolak ,pengundian dijalankan yang menyaksikan keputusannya 64 suara menyokong bajet untuk KDN diluluskan manakala 63 menolak. majoriti 1 undi .
Bukankah ini menggambarkan betapa ramai Ahli Parlimen tidak peka?

Berdasarkan amalan, jika bajet tidak diluluskan, dalam bahasa mudahnya, kerajaan sedia ada dianggap telah tumbang, dan Parlimen akan dibubarkan atau Kerajaan akan berganti .

Ternyata Ketua Pembangkang sangat Marah kerana MP MP pembangkang dan Bebas tidak hadir pada waktu yang disifatkan mereka sebagai tuhan telah memberi peluang , tetapi tidak digunakan sepenuhnya .

Berikut senarai MP MP yang Telah hampakan Penyokong penyokong Pakatan Rakyat :

5 comments:

  1. anwar mesti kecewa dengan anaknya.

    ReplyDelete
  2. Melton , tajam juga Fikiran kau ni bro , Itu pun kau boleh spoted.hehehe

    Banyak top Gun PR yang tiada ni.=p

    ReplyDelete
  3. Ronald , Masing masing sibuk dengan tugas masing masing bah mangkali .Hehe.Kalau tumbang kerajaan pada hari itu siapa yang bertanggungjawab ?
    Patut mereka ini sedar jika ada eknamen yang bakal dilusluskan contoh seperti budget, datang la dewan .Drang tau , buat tidak peka , macam mana ? take thing for granted ?

    Tapi kalau yang ada tugas2 rasmi , kita harus faham la kan .

    ReplyDelete