Wednesday, December 9, 2009

BTN Teruskan Atau .......

Baru-baru ini saya menghadiri mesyuarat exco pergerakan Komulakan Upko .Kami ada berbincang mengenai Biro tata Negara ini dan beberapa ahli exco berpendapat bahawa Biro Tata Negara ini adalah wadah bagi Umno untuk brain wash para pegawai di sektor kerajaan , dengan menerangkan lagi secara terperinci butir butir aktiviti di dalam BTN ini.Ada yang mengatakkan BTN ini Buang masa , dan bukan mendapat hasil posotif tetapi sebaliknya terhadap kerajaan .

Saya secara peribadi belum pernah menghadiri BTN ini ,

Apakah BTN ini menganjurkan program indoktrinasi rasis "perkauman"? , Bagi saya isu BTN ini timbul atas sebab sebab politikus politikus ini sudah ketandusan idea di hujung tahun 2009, sekaligus, menggambarkan bahawa ahli politik Malaysia ini sanggup mencari pelbagai cara untuk survival politik mereka .
Kita dikejutkan lagi apabila seorang menteri senior , Nazri Aziz yang hari ini mengatakan pula Dr.Mahathir sebagai seorang yang Rasis kerana mahu BTN ini dikekalkan .

Secara kolektifnya Parlimen Malaysia mengetahui kewujudan BTN sejak 1970, falsafah dan pedagogi ilmunya. Ini merupakan institusi yang diperteguh menurut Perkara 153, Perlembagaan Persekutuan.sebenatnya BTN ini adalah untuk menerangkan kepada rakyat malaysia yang kurang faham apa itu Negara, apa itu Bangsa, apa itu Negara Bangsa, apa itu Sendi dan Tulang Belakang Malaysia? Siapakah, Apakah, Bagaimanakah dan Mengapakah Malaysia ini wajar MERDEKA pada masa dahulu , bagi mengelakkan peritiwa hitam 13 mei
kembali berulang .

Kenapa BTN dijadikan Kuda Tunggangan ? Jika dilihat negeri kelantan juga ada PUTIK di Kelantan, yang perjalanan survival programnya sepadan dengan BTN .Kenapa ini tidak dipertikaikan ? hal ini kerana sikap raja yang berfikiran jauh dan kewibawaan Kerajaan serta kerukunan Istana Kelantan, PUTIK masih terus dilakasana dengan tanpa sebarang gangguan.

saya menyedari begitu ramai orang orang politik yang mengkritik pandangan bekas-bekas Penceramah, , pegawai BTN , mereka telah diterajang bertubi tubi , sedangkan mereka hanya menyampaikan pesanan dan pengalaman masa lampau untuk direnung bersama .
mereka ini tergolong dalam golongan bekas Mejar , bekas tentera , yang berjuang untuk mencapai kemerdekaan masa lalu .

Modul yang sedia ada hanya perlu diubahsuai cara penyampaian. Jika ada penyampai yang terlalu extreme dalam memberi ceramah atau bimbingan, wujudkan satu kod etika untuk cara penyampaian yang sepatutnya. BTN perlu diperhebatkan sehingga berjaya membuka minda dan hati peserta

Modul juga harus selari dengan sasaran peserta yang terlibat.

2 comments:

  1. apa khabar oscar?
    saya pernah ikut BTN sekali. tiada unsur perkauman. tapi cara perjalanan kursus ini hampir sama dengan orentasi dan kem motivasi.

    ReplyDelete
  2. Salam 1 malaysia saudara Ronald , saya baik baik sahaja , tapi ada slow sikit untuk tulis blog kerana sebab sebab tertentu .Saudara sudah balik kampung ? seronok membaca post diari balik kampung saudara.

    Balik kepada BTN , saya belum pernah menhadiri BTN , jadi susah saya mau komen , jika benar pandangan saudara maka saya bersetuju BTN diteruskan .

    ReplyDelete